19-25.7 2007: Konštrukcia stien

Konečne se sa dostali k drevenej nosnej konštrukcii. Pre mňa to bola najradostnejšia a najzaujímavejšia časť stavby, na ktorú som sa veľmi tešil. Vďaka počasiu však bola stavba nosnej konštrukcie peklom. 20.7.2007 zaznamenal SHMU vôbec najvyššiu teplotu vzduchu v histórii ich meraní: 40,3°C (samozrejme v tieni). Priatelia, ktorí mi pomáhali, ma prehovárali, či nemôžeme brigádu odložiť na lepšie počasie, ja som však už mal vybratú dovolenku a bol som už dosť "nažhavený" na stavbu. Som im o to viac vďačný, ze mi aj za takýchto okolností pomohli. Robili sme štýlom, že sme z tieňa vybehli na betónovú dosku, zmontovali sme zopár driev a po 20-30 minútach sme sa opäť bežali schovať a schladiť. Samozrejme, prácu to dosť zdržovalo. Napriek tomu sa nám konštrukciu stien podarilo postaviť za 5 dní, čo je na 3-5 ľudí, ktorí to robia prvýkrát v živote obstojný výkon. Musím ale priznať, že všetko drevo sme už mali narezané a naimpregnované, takže sme ho vlastne iba skladali. Pri takomto postupe je dôležité mať presnú a bezchybnú realizačnú dokumentáciu a dobre označené jednotlivé prvky, aby nedošlo k neželanej zámene - za kvalitu dokumentácie musím pochváliť sám seba :-) .

Konštrukcia stien je robená z hranolov 140 x 60 mm, dodávajú sa v dĺžke 13 m. Rezivo je dĺžkovo napájané, ak sa v ňom vyskytuje kaz, je vyrezaný a cinkovaným lepený spojom je pripojený ďalší kus. Samotný lepený spoj je pevnejší ako drevo, teda pokiaľ by aj pri preťažení došlo k zlomeniu, nikdy sa hranol nezlomí v lepenom mieste.

Na spájanie sme použili turbovruty Rapid 2000, dĺzka 120 mm. Podobne ako KVH boli aj turbovruty výborná voľba. Vďaka ich profilácii ich ani pri tejto dĺžke nebolo potrebné predvŕtavať - na rozdiel od klasických vrutov. Ďalšou výhodou je TORXová hlava, ktorá umožňuje omnoho lepšie uťahovanie než PZ1 alebo PZ2:

 

Pri klasickom postupe sa najskôr k betónu upevní prahový hranol a naň sa potom naskrutkuje samotný rám. Ja som ale prah vynechal a k betónu sme kotvili samotné rámy. Dosiahli sme tým určitú úsporu reziva, za cenu horšej manipulácie s rámami:


 A tu už je zmontovaný rám v celej svojej kráse:


Na vztýčenom ráme si môžete všimnúť aj diagonálne zavetrovacie prvky. Niekedy sa robia z reziva rovnakých dimenzií ako samotný rám, my sme použili klasické dosky hrúbky 24 mm, ktoré som zadlabal do roviny konštrukcie. Ich funkcia je viacmenej dočasná - zavetrujú konštrukciu, kým nebude opláštená. Plášť jej potom dodá finálnu statickú tuhosť:


Vztýčený rám je dočasne podopretý doskami, kým mu geometria ďalších stien nezabezpečí "svojstojnosť":


Stena od ulice s otvormi pre pásové okná:


Hranoly, ktoré sú v kontakte s betónom sú podlepené penovou páskou kvôli prerušeniu akustického mostu:


Takto vyzerala konštrukcia po druhom dni montáže...: 


... a takto na piaty deň:





Zaujímavým statickým prvkom sú plnostenné väzníky, ktorými som preklenul priestor chodby a ktoré podopierajú veľký rozpon strechy na tomto mieste. Zmontovať ich bola hračka, ale zdvihnúť ich do tejto výšky bola celkom sranda:



Hotová konštrukcia stien:



Čo by som robil inak:

Veľa času som strávil s dôkladným penetrovaním dreva. KVH je však rezivo špičkovej kvality - zdravé, s vyrezanými kazmi, hobľované, dokonale hladké (keď je od dobrého výrobcu). Štandardne sa nikde v zahraničí neimpregnuje - nie je to ani potrebné, navyše látka doň vsakuje veľmi ťažko. Ak naozaj chcem drevo ošetriť, tak postačuje namoriť rezané hrany, ani to sa však väčšinou nerobí. Takže dnes by som už KVH neimpregnoval. 


3 komentáre:

Unknown povedal(a)...

Kolkymi vrutmi ste spajali stenovy hranol s podlahovym? Na fotke to vyzera tak, ze ste pouzili len jeden vrut v strede.

Unknown povedal(a)...

Vyrovnavali ste nejakym sposobom nerovnosti betonu pod podlahovymi hranolmi? Alebo ste spravili beton uplne napresno? :)

Unknown povedal(a)...

Sú tam použité tri vruty na každú stojku,začínali sme vždy od stredného. Nerovnosti sme na mojom dome nevyrovnávali (iba tesniacou páskou),ale pri ďalších mojich projektoch sa už prípadné nerovnosti zatiahli jemnou maltou.

Zverejnenie komentára