26-27.7 2007: Konštrukcia strechy

Konštrukciu strechy sme robili takisto z hranolov KVH, tentokrát rozmer 60/220. Dnes vo svojich projektoch používam kvôli bezpečnosti viac profil 80/220, ale aj ten nami použitý funguje pri tomto rozpone (cca 4,5 m) bez problémov. Krokvy sú kotvené uholníkmi 90x90 mm. 

Pred samotnou montážou krokiev sme steny medzi sebou zviazali dreveným vencom - je z rovnakých hraolov, ako konštrukcia stien. 


Krokvy na pultovej streche, ktorá má sklon 14°, neboli dlhé ani ťažké, preto ich vykladanie bez problémov zvládli dvaja ľudia. Všimnite si namontovaný veniec a uholníky v mieste kladenia krokiev. Uholníkmi sme si vopred vymedzili ich polohu. Dnes v projektoch používam uholníky z oboch strán krokvy, kvôli väčšiemu počtu kotevných bodov. Na spájanie s uholníkmi sme použili turbovruty Rapid 2000, dĺzka 60 mm.


 Raster krokiev v obytnej časti. Väčšia medzera medzi krokvami slúži na budúce osadenie strešných okien.


A ešte jeden pohľad na dokončenú časť.


Krokvy plochej strechy nad spálňovou časťou už majú cca 9m, ich vykladanie už bolo fyzicky aj logisticky omnoho náročnejšie. Dobre vidno kotevné uholníky.


Zaujímavým konštrukčným prvkom sú plnostenné väzníky, ktoré podopierajú dlhé krokvy v strede. Chcel som sa vyhnúť nosným stenám v interiéri a preto som volil toto riešenie. Väzníky som na zemi zmontoval sám, keď už ostatní brigádnici odišli. Na druhý deň sme ich potom vykladali na pripravené miesto a bola to riadna fuška, pretože ich hmotnosť je naozaj veľká. Až pri montáži sadrokartónov sme ale zistili, že som sa v mojich výpočtoch pomýlil a jeden koniec väzníkov je uložený nižšie, než druhý. Konštrukcii to ale nevadilo a sadrokartón chybu milosrdne zakryl :-)


Celkový pohľad na dokončený krov.


Čo by som robil inak:
Veľa som sa zbytočne natrápil s plnostennými väzníkmi. Ušetril som síce pár eur na materiáli stien a základov a získal som v interiéri asi 7 cm na šírke chodby, ale nevidím v tom extra benefit. Možno pri budúcich interiérových zmenách niekto ocení priestorovú flexibilitu. Dnes sa v projektoch prikláňam skôr k použitiu interiérovej nosnej steny.

2 komentáre:

Unknown povedal(a)...

Vysku a sirku krokiev vam pocital statik? Alebo ste si ju vypocitali sam? Chcem si postavit sopu s rozmermi 5x2.7m s pultovou strechou a zaujima ma, ako spocitat dimenzie krokiev, na ktorych bude lahka plechova krytina.

Unknown povedal(a)...

Pri projektovaní som vychádzal zo skúseností pri iných stavbách a zo štúdia ďalších drevostavieb, ale samozrejme všetky dimenzie overoval statik. Horší vplyv ako váha krytiny je zaťaženie snehom podľa normy.

Zverejnenie komentára